کانی‌چاوْ

من گذرگاه بادها هستم

کانی‌چاوْ

من گذرگاه بادها هستم

از روانشناسی رشد آموختم

جمعه, ۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ب.ظ
  1. آدم ها تا زنده‌اند رشد می‌کنند. رشد در هیچ سنی متوقف نمی‌شود. 
  2. احتمالا مهم‌ترین خوراک و لازمهٔ رشد روابط محبت‌آمیز و حمایتگر است؛ چون در هر سنی، محبت و حمایت اجتماعی می‌تواند جای خالی بقیه لوازم و ضروریات رشد را در حد خوبی پر کند. 
  3. بیشتر تفاوت‌های جنسیتی، ریشه‌های فیزیولوژیک دارند. فرهنگ‌ها این تفاوت‌های را پررنگ، تشدید و ارزشگذاری می‌کنند و به تضاد و دوگانهٔ زن-مرد می‌کشانند. دربارهٔ هر تفاوت منفرد جنسیتی باید از خودمان این سوال‌ها را بپرسیم: ریشهٔ فیزیولوژیک این تفاوت چیست؟ چرا و به کدام دلیل انطباقی جامعه این تفاوت را پررنگ کرده؟ اصرار بر این تفاوت برای فرد و جامعه چه فواید و ضررهایی دارد؟ بیشتر تفاوت‌گذاری‌های جنسیتی حالا دیگر لزوم و فایده اولیه‌شان را از دست داده‌اند اما بعضی از آن‌ها ممکن است هنوز مفید باشد. (مثلا جدا کردن تورنمنت‌های ورزشی دخترها و پسرها)
  4. سبک زندگی آدم‌ها در جوانی تعیین می‌کند که دوران سالخوردگی‌شان چگونه باشد. هر کدام از ما همین حالا داریم به وضعیت جسمی، روانی، اخلاقی و ارتباطی دوران پیری‌مان شکل می‌دهیم. 
  5. زندگی پر از چالش و دشواری است اما در دل این چالش‌ها پاداش‌های فراوانی هم تعبیه شده‌است. کسانی که به رغم همهٔ چالش‌ها به پیشروی ادامه می‌دهند بارها و در دوره‌های گوناگون عمر طعم «نشئهٔ زندگی‌» را می‌چشند. 
  • ماهی

نظرات  (۲)

فرهنگ‌ها این تفاوت‌ها را پررنگ، تشدید و ارزش‌گذاری می‌کنند.
نکته خوبی بود. به متن اضافه میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی